Sunday, June 16, 2013

gila? minta pendapat II

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ...

Keadaan di Syiria semakin meruncing.
Dan ulama'-ulama' telah mengeluarkan fatwa jihad di sana.
Dan, aku melihat ia satu peluang *big smile*

Kawanku, yang sekepala bertanya, 'macam mana ni, ada lubang ke nak ke sana?'. Dan terjawab pagi ini melihat satu post di fb >> tekan jangan tak tekan :)

Sekarang ini, aku perlukan pandangan ramai. Aku teringin benar untuk ke sana dan menyahut seruan jihad. Puas aku membaca keperitan dan tragedi demi tragedi. Dan menusuk-nusuk hati bila memikirkan yang aku di sini seakan duduk diam (walaupun ku mencuba sedaya upaya membantu menerusi saluran-saluran yg pasif). Dan aku tidak mahu perasaan itu lagi!

Aku, seorang pelajar perubatan. Bawah tajaan (mengunakan duit rakyat). Berbaki setahun lagi, insyaAllah.
Punya keluarga yang mungkin 99.9% menentang idea ini. Keluargaku adalah bukan dikalangan yg susah. Dan aku punya adik beradik yang cukup stabil.

Maka, haruskah aku ke sana? Minta pandangan kalian yang budiman.

Allahu a'lam

Sedutan perbualan:


  • Kawan: jom pgi haha. aku tak tau cmane nak buat skarang ni. study ngn pinjaman ngn parents.
  • Saya: need a good plan

    Kawan: plan licik baek pnye..
  • Saya: pinjaman tu, mcm akan susahkn org lain..
    if only ni final year T_T
  • Kawan: macam mane kite ni
  • Saya:ak mcm nk consult 2,3 org yg fakih agama dulu kot din..sebelum buat plan
    yg mana lebih utama, tunaikn amanah kita psl tgh guna duit rakyat, atau panggilan jihad
    psl parent tu..ntah la..parent ak confirm mcm x kasi
  • Kawan: orait. silakan, nnti aku pn nak tanya jugak. kalau da dapat info bgtau..
  • Saya: kawen pun tak kasi..nk pergi perang lg la
    ok kawan..baik, insyaAllah

No comments: