Saturday, January 23, 2010

4.03 pm - 21 Jan 2010 - pit stop?

Suatu ketika, Abdullah bin Mas’ud melihat Rasulullah SAW sedang berbaring. Apabila baginda bangun daripada tempat pembaringannya, beliau terlihat ada kesan jalur-jalur tikar di belakang baginda, yang disebabkan tikar alas tidur baginda diperbuat daripada daun kurma yang kasar, maka kesan tikar itu amat ketara. Timbul rasa belas kesihan di hati Abdullah bin Mas’ud.

Berkata Ibnu Mas’ud;

“ya Rasulullah, sekiranya engkau perintahkan aku untuk mencari sebidang hamparan yang lembut untukmu nescaya aku akan berusaha mendapatkannya.”

Tetapi Rasulullah bersabda yang bermaksud;

“Bagiku berada di dunia ini ibarat seorang yang berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yang rendang, selepas beristirehat barang seketika untuk menghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan.”


*lembut tak katil kita?

*agak-agak dunia ni lama ke kejap?

2 comments:

Anonymous said...

bismillahirrahmanirrahim..

Allah telah memperingatkan supaya kita tidak tertipu dengan kehidupan duniawi yang fana ini dalam firman-Nya: "Wahai para manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayai kalian, dan janganlah sekali-kali (syaitan) yang pandai menipu, memperdayakan kalian dari Allah." (QS. Faathiir: 5)

dunia ni drsakan lama,bg mereka yg leka mngejar cita2 dn nikmat dunia

drasakan sekejap,bg mereka yg benar2 memahami ayat2 dn jnji Allah

Hari2 kita semua hanya bicara masalah dunia, sehingga dunia menjadi besar di hati dan pikiran kita. Sehingga dunia harus kita miliki dengan segala macam cara.

perlu muhasabah balik~

wallahua'lam

pendamba_cinta said...

trimas atas perkongsian