Tuesday, October 20, 2009

7.00 am - 21 Oct 2009; maju

salam wrbt

saya ada kwn...punya kwn..
yg ckp mcm nie;

"setiap muslim itu akan diuji pada titik kelemahannya. perkara2 yang dia mampu untuk hadapi, Allah takkan uji sebab dia boleh buat. Sebab itu kalau seorang muslim itu kuat pada harta dan pangkatnya, contohnya dia banyak harta dan pangkat besar dan dia benar2 gunakan itu semua untuk fii sabilillah, dia boleh berjaya. tapi Allah akan uji dia pada sesuatu yang dia lemah seperti keluarga bermasalah, sahabat2, dan sebagainya sebab Allah tahu kelemahan kita. Allah akan uji dari sudut ini, sehinggalah dia menjadi kuat untuk mengatasi kelemahan ini. Dan yakinlah, Allah takkan membebani hambaNya melainkan sesuatu yang sanggup dia bebani.."

dan saya ada nabi (s.a.w) yg sahabatnya, quote baginda ckp mcm nie;

Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas RA “Barang siapa memperbanyak Istighfar maka Allah akan menjadikan setiap kesulitan jalan keluar dan setiap kesempitan akan mengantikan dengan keluasan, serta memberikan rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangkakan” (HR Imam Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah, Nisa’i, dan Hakim)

kredit: kwn saya

alhamdulillah, kerana saya punya kwan lagi :)
bak bait kata dalam lagu hijjaz (dunia yang sepi):

Alangkah sepi dunia ini
Walaupun hidup di tengah ramai

hidup dikelompok masyarakat yang atmosphere nya tidak menepati ciri ciri Islam cukup 'menyunyikan' hati. maka teringat hadis ghuraba (dan juga lagu ghuraba)

hidup itu sementara,
jangan kita berputus asa
Allah itu sentiasa ada
menyusunkan yg terbaik untuk kita

insyaAllah

No comments: