Sunday, October 25, 2009

629 am - 25 Oct 2009; Jawapan (1)

bismillahhirrahmannirrahim

salam wrbt
merujuk kpd teka teki lepas, ia tidak akan dijawab sekali gus
malah idea memberi teka teki pd post lepas adalah berasal dari insiden berlaku ketika satu majlis di adakan ditempat saya belajar

saya ingin mengajak pembaca bermuhasabah diri

siapa kita?

dan...

apa itu tuhan?


insiden yg berlaku:
satu majlis ilmu diadakan utk mengajak pelajar kembali kpd fitrah Islam yg sebenar
namun, satu isu berbangkit. saya fikir, ia tidak perlu diceritakan begitu detail. secara kasar, ia mempersoalkan pandangan ulama tentang sifat Allah yg Maha Adil dan Qada'-Qadr. secara sedikit mendalam, seorang pelajar berminat utk tahu kedudukan mereka yg kafir. adakah mereka telah ditakdirkan utk kekal kafir..bla3..

menjawab kes ini:
perkara yang dibincangkan agak berat. ditambah dgn kedudukan ilmu saya dan mereka yg berada di dalam majlis utk membincangkannya. namun, mari kita merujuk perkara asas. Adilnya Allah itu adalah diluar imiginasi manusia. mengapa kita menggunakan perkataan 'maha' di atas segala sifat Allah?kenapa tidak saja menggunakan 'paling'?apa yg saya faham mengenai perbezaan dua perkataan ini, maha is something beyond imagination. sifat-sifat Allah itu diluar konteks pemikiran akal.adil Allah itu tidak sama 100% dengan apa yg kita faham.malah, perkataan adil itu sendiri terlalu general. ianya subjektif. dan ia tidak dapat dinilai.manakal, Qada' dan Qadar itu, melalui pembacaan dan rujukan majlis ilmu, ianya sesuatu yg tetap.memang sudah tertulis. TETAPI, ia mampu diubah dengan doa.

but, what if the person is not muslim?how can he 'berdoa'?

maka, disini, konsep dakwah itu perlu!

'aku naik saksi tiada tuhan yg disembah melainkan Allah, Dan ak bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pensuruh Allah'

declaration yg kita sentiasa sebut, adalah perjanjian utk menjadi hambaAllah DAN juga menegakkan agama Allah (menyebarkan Islam). maka persoalan mcm mana nk berdoa tu..kita yg patut doakan mereka..DITAMBAH dgn usaha.

akan bersambung...

No comments: