Tuesday, September 4, 2012

Akhi anta Hurrun (Saudaraku, engkau sebenarnya merdeka !)

Dengan Nama allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ...






Saudaraku engkau sebenarnya merdeka (walaupun dikurung) di sebalik jeriji besi itu,
Saudaraku engkau sebenarnya merdeka (walaupun) diikat dengan gari-gari itu,
Sekiranya engkau berpegang teguh kepada Allah,
Nescaya tiada tipudaya hamba yang dapat memudaratkanmu
.
Saudaraku, apakah yg berlaku kiranya engkau jemu untuk berjuang ?
Dan engkau melemparkan dari bahumu segala senjata-senjata ?
Siapakah yang akan mengubati luka para tentera yang cedera di medan peperangan ?
Dan siapa pula yang akan mengangkat kembali bendera kita ?
.
Saudaraku sesungguhnya aku pada hari ini adalah tukul besi yang keras,
Aku akan menghancurkan segala sihir/tipudaya jahat segala gunung-gunung yang mencakar langit (pemerintah yang zalim),
Pada hari esok aku akan menghapuskannya dengan pukulan penghabisan,
Segala kepala-kepala ular sehingga ia hancur berkecai.
.
Saudaraku, sekiranya engkau mengalirkan airmatamu atas pemergianku,
Dan engkau sirami pusaraku dengan airmata itu dengan penuh khusyuk (sedih),
Maka nyalakanlah bagi mereka (generasi berikutnya) daripada tulang-belulangku sebagai lilin,
Dan maralah dengannya ke arah kegemilangan yang menanti.
.
***(tambahan tiada dalam lagu tapi ada dalam syair)***
Saudaraku sesungguhnya aku tidak pernah jemu untuk berjuang,
Dan aku takkan mencampakkan senjata daripada badanku,
Sekiranya aku mati sesungguhnya aku syahid,
Dan engkau akan terus mara menuju kegemilangan yang agung.
***(habis tambahan)***
.
Saudaraku sekiranya kami mati kami pasti akan bertemu dengan kekasih-kekasih kami,
Bahkan taman syurga Tuhanku tersedia buat kami,
Serta burung-burungnya akan berterbangan di sekeliling kami,
Maka bergembiralah bagi kami dalam negeri yang abadi ini.
.
Aku pasti akan menuntut bela, atas dasar Tuhan dan agama,
Dan aku akan terus mara dengan perjalananku ini dengan penuh keyakinan,
Sama ada ia berupa kemenangan di atas semua manusia,
Ataupun ia adalah kepulanganku kepada Allah di dalam negeri yang kekal.

No comments: