Saturday, June 23, 2012

Rencah

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ...

Cinta sesama manusia menjadi rencah dalam industri siar layar masa kini.
Usai tonton final episode Avatar The Legend of Korra-Di Bawah Lindungan Kaabah-Sang Pencerah
*memang mengisi masa lapang tahap kanak-kanak
Nak dikatanya, genre cerita kanak-kanak, dan Islamik; semua tidak terlepas dari bercakap mengenai cinta sesama manusia.
Ya, cinta itu antara asas dalam hati yang normal. Malah penting, kerana jika dipandu dengan baik, ia melahirkan banyak sifat mahmudah (eg: tolong menolong, baik sangka, mendahulukan orang lain, etc.)
Tapi agak mengecewakan.
Cinta sesama manusia ini diolah berlebih-lebihan.
Barangkali untuk cartoon Avatar, saya tidak perlu komen kerana ia bukan produksi mereka yang meletakkan Allah sebagai illah.
Tetapi the-later-two movies ni...
Mungkin saya terlalu sensitif (tidak menggunakan sensodyne?)
Cinta kepada illah itu jika nak dijadikan filem, confirm best. Luas. Bebas dari kecacatan.

Bercakap berkenaan cinta sesama manusia. Ok lah. Cinta berlainan jantina.
Saya sejujurnya tidak sempurna berkenaan perkara ini.
Malah (boleh kata la), bertarung meletakkan akal melebihi kehendak hati.
Memang terasa kalau boleh nak mintak Allah agar dipindahkan tempat belajar (again) berlainan benua.
*cukuplah tu merungut wahai si penulis*
Tapi nak kongsi berkenaan seorang kawan. Harapnya boleh di ambil iktibar.
Cerita cinta 3 segi (fuyooo).
Kawan saya ni lelaki. Ditakdirkan Allah, dia sangat hebat memikat wanita (wow!)
Dan dia punya hubungan baik dengan seorang muslimah ni.
Cintan cintun cintan cintun, jumpa family bagai.
Sekali nak ditakdirkan Allah, hubungan mereka diuji.
Lelaki itu meminta agar di'pause'kan sementara hubungan tersebut. Kononnya bosan. Dah letih.
Tapi dalam masa yang sama, punya hubungan dengan seorang muslimah lain.
Ok la.. dua-dua muslimah ni baik.
Muslimah kedua ini (pada hemat saya), sudah menyukai kawan saya lama dah.
Dan dia menerima kawan saya ni dengan sangat ikhlas (walaupun dinasihati berulang kali akan sifat tidak tetapnya kawan saya). Dia tak kisah kalau secara tiba-tiba lelaki tu memilih wanita lain, kerana kononnya kawan saya yang lelaki ni ikhlas.
Nak ditakdirkan.. Allah bolak balikkan hati kawan lelaki saya ni. Dia 'rujuk' kembali wanita yang pertama, dan meninggalkan terkapai-kapai wanita kedua.

Sadis kan? Dayus! Buat malu kaum Adam!

Cerita ini cerita benar. Saya potong part yang tak perlu, saya letakkan part yang boleh diambil pengajarannya+part yang boleh buat sedap sikit cerita, tak terlalu plain.

Saya karang cerita ini, untuk saya dan kamu yang membaca, agar sentiasa muhasabah diri.
Betul ke, sayang kita, kepada yang berlainan jantina itu, 'suci'?
Kalau Allah test, agak-agak, tetap ke hati kita ni?
= Itulah yang dinamakan kecacatan cinta sesama manusia, bila mana yang dipandunya hawa nafsu. Macam mana nak tahu cacat ke tak? Senang je. Agak-agak kalau buat benda yang Allah tak favour tu, confirm salah la. (eg: bermesej-mesej perkara tak perlu.. dok pikiaq melilau.. etc)

Sekali lagi saya tekankan.. saya bukan insan yang terbaik dalam menegur perkara ini, kerana saya pun bertarung memperbaiki diri dari sikap sedemikian.

Dan saya yakin, satu perkara. Dan saya seru kamu yang membaca ini buat.

Keep praying. That Allah will protect us. In everything. From everything.

Ya Allah, lindungi aku.

Ya Allah, lindungi aku.

Ya Allah, lindungi aku.

Do fear Dunya

Allahu a'lam.

No comments: